Als je een webwinkel hebt is het altijd slim om naast ‘campagne tracking‘, waarmee je je Admarkt-advertenties kunt herkennen in Google Analytics, ook e-commerce doelen in te stellen. Met e-commerce-doelen meet je product- en transactiegegevens, de gemiddelde bestelwaarde, het e-commerce conversiepercentage, de tijd tot aankoop en andere gegevens van een bezoeker.
Daarnaast geeft dit ook inzicht in de verschillende marketingcampagnes die je uitvoert en geeft het dus duidelijkheid in de prestaties van een Admarkt-advertentie of bijvoorbeeld een Facebook-advertentie. Google Analytics maakt het hiermee mogelijk om te bepalen welke bezoekers van je website het meeste opleveren. Je kunt dus precies zien of een verkocht product in je webwinkel afkomstig is van een bezoeker die via een Admarkt-advertentie in je webshop is gekomen.
Om jouw bestellingen te meten met Google Analytics moet het volgende worden gedaan:
1. De metingen aanzetten in de Google Analytics interface
2. De meetcodes plaatsen op de bedankpagina van het bestelproces
In twee stappen
STAP 1 Zet de meting aan in Google Analytics
Om E-Commerce in Google Analytics te kunnen gebruiken moet deze worden aangezet in de Google Analytics interface. Google legt hier uit hoe dit moet. Vervolgens kun je de code plaatsen.
STAP 2 Plaats E-Commerce tracking op je website
Om de transacties op je website goed te kunnen meten is een extra meetcode nodig. Deze moet geplaatst worden als een bezoeker een bestelling heeft geplaatst. Meestal is dit op de bedankpagina van het bestelproces. Deze extra meetcode stuurt informatie mee zoals welke producten verkocht zijn en voor welke prijs. Die informatie kun je terugvinden in de E-Commerce rapportage van Google Analytics.
Het plaatsen kun je zelf doen, maar dit vereist een stevige hoeveelheid technische kennis. Mocht je het willen proberen kun je hier meer lezen.
Een methode die veel eenvoudiger is, is door gebruik te maken van de E-Commerce software van je website. Vaak bieden die al standaard een mogelijkheid voor het toevoegen van Google Analytics tracking. Hoe dit in zijn werk gaat verschilt sterk per leverancier. Hieronder vind je een lijst van veel voorkomende leveranciers en hoe je daar Google Analytics tracking kan toevoegen. Mocht je er niet uitkomen raden we aan om contact op te nemen met jouw leverancier.
Klik op een onderstaande leverancier voor meer informatie hoe u Google Analytics kan toevoegen aan je webshop:
Ontbreekt jouw webwinkel software? Neem in dat geval contact op met je webwinkelleverancier.