Admarkt advertenties herkennen in Google Analytics

In je Google Analytics account kun je precies zien via welke campagne (Admarkt-advertentie) een bezoeker in je webwinkel komt. Dit heet ‘campagne tracking’. Met campagne tracking voeg je gegevens toe aan de link van de landingspagina waarnaar je verwijst vanuit je Admarkt-advertentie. Dit heet een campagne-link. De gegevens in de link staan beter bekend als UTM-parameters en worden door Google Analytics uitgelezen. Google Analytics ziet aan de hand van de UTM-parameters die je aan de link van de landingspagina toevoegt precies vanaf welke bron, met welk medium en via welke campagne de bezoeker naar je website is gekomen.

Om Admarkt-advertenties te herkennen in Google Analytics is het nodig om:
1. Te bepalen op welke pagina bezoekers terecht komen als ze op de Admarkt-advertentie klikken (ook wel landings- of bestemmingspagina genoemd)
2. Per Admarkt-advertentie een unieke campagne-link te maken
3. De campagne-link toe te voegen in de Admarkt advertentie

Het maken van de campagne-link is zo gedaan met behulp van de gratis URL-maker van Google. Heb je de landingspagina en een unieke naam voor de Admarkt-advertentie? Dan kun je vervolgens een campagne-link aanmaken. Wanneer je deze campagne-link hebt die je aan jouw Admarkt-advertentie toevoegt, zie je dit terug in je Google Analytics account.

Maak een campagne link voor je admarkt-advertentie

Door het invullen van het URL-formulier op deze pagina krijg je direct de campagne-link die je in de Admarkt-advertentie kunt plakken. Maak per Admarkt-advertentie een campagne-link aan.

Campagne-tracking-1

Je kunt vijf parameters toevoegen aan je advertentie-url. Bron, Medium en Campagne zijn de belangrijkste parameters en bovendien zijn deze verplicht als je resultaten wilt terugzien in Google Analytics. We beschrijven deze hieronder.

Campagne-tracking-2

Na het invullen van de parameters komt je url er ongeveer zo uit te zien:

www.webshop.nl/?utm_source=marktplaats&utm_medium=cpc&utm_content=mountainbike&utm_campaign=zomer2015

Kopieer deze campagne-link in zijn geheel inclusief de tekens rechts van het vraagteken, en voeg deze toe aan je Admarkt-advertentie. Dit is de Google Analytics campagne tracking.

Als je een url met parameters, zoals bovenstaand voorbeeld, aan een advertentie linkt en iemand klikt hierop, dan worden de parameters doorgestuurd naar je Google Analytics-account. Hiermee creëert Google vervolgens overzichtelijke rapporten. Zo kun je onder andere zien via welk kanaal bezoekers je webshop binnenkomen en op welke advertenties in verhouding veel geklikt wordt.

Denk na over de benaming van je parameters en maak voor jezelf een goed overzicht. Als je consequent bent in het gebruik van parameters, houd je, je statistieken overzichtelijk en voorkom je dat je, je campagnes niet meer terug kunt vinden in je Google Analytics resultaten.

Plak de campagne-link in je Admarkt-advertentie

Ga nu terug naar Admarkt en plak deze campagne URL in het veld Website zoals hieronder:

Campagne-tracking-3

Figuur 3: Voorbeeld waar de campagne URL moet worden ingevuld

Na het publiceren van de Admarkt-advertentie zullen de kliks en bestellingen (niet de impressies en kosten) ook apart kunnen worden bekeken in Google Analytics.

Tips voor je campagne-link

1. Voeg een campagne-link toe aan al je Admarkt-advertenties

2. Wees consistent als je campagne-links maakt
Gebruik in de URL-builder dezelfde benamingen. Wanneer je verschillende termen gebruikt voor je Admarkt-advertenties, krijg je geen duidelijk overzicht.

3. URL-tags zijn hoofdlettergevoelig

Heeft bovenstaande uitleg geholpen?

Dat vinden wij jammer! Heb je suggesties hoe wij dit kunnen verbeteren?